fredag 28 juni 2013

Hur blir man stor och får många följare på Instagram?

I Sverige är Instagram utan tvekan det sociala mediet som växer snabbast, speciellt bland yngre. Även om Instagramanvändandet bland 30 plus åringar helt klart är starkt också. Varje fjortonåring som fingrar på sin telefon avläser sin Instagram-feed minst 20 gånger om dagen. :-) Om du läser den här artikeln funderar du troligen på hur du kan öka antalet följare (eller followers), speciellt följare utanför din omedelbara vänkrets, eller hur du kan använda Instagram till din fördel i din roll som e-handlare. Eftersom så många använder Instagram kan du knappast undgå att använda detta medium i din marknadsföring på sociala medier.

Facebook är fortfarande herre på täppan av de sociala nätverken, alla kollar Facebook först och sedan möjligtvis Instagram. Men på Facebook är det svårt att bli ”stor”, det är inte meningen och det är många som av olika anledningar vill bli stora i sociala medier. Privatpersoner vill ofta visa upp sin livsstil, stil, kläder, accessoarer, smycken eller heminredning och inredning samt företag som börjar förstå att Instagram är ett medie där de kan hitta och skapa relationer med många potentiella kunder.

Företagsanvändandet av Instagram är än så länge begränsat, vilket är en möjlighet för företagare som vill vara bland de tidigare att tävla med användarnas uppmärksamhet. Den begränsade användningen bland företag tror jag har att göra med Instagrams "ovänlighet" mot professionellt använande, det vill säga, användande i större volymer och mer fokuserade användarstrategier. Instagram är till exempel fortfarande en mobil applikation, så du kan inte använda Instagram på din arbetsdator på samma sätt som du gör på din mobil. Det går att logga in på Instagrams hemsida, men vad du kan göra är starkt begränsat jämfört med den mobila appen. Du kan heller inte effektivt lägga ut annonser eller bygga upp en användarbas genom annonser. Du måste "fajtas" på samma villkor som alla privata användare, det vill säga gratis och knappa på till exempel på din privata telefon om en jobbtelefon inte tillhandahålls.

Något annat som är intressant med Instagram är att de nyligen annonserade att de kommer att erbjuda video-möjligheter snart, som svar på vad Twitters fantastiskt snabbväxande app Vine gör. Har du inte testat Vine bör du kolla in den appen, riktigt kul med 8 sekunders videos som repeteras automatiskt. Det gör att man genom att vara lite kreativ kan skapa riktigt roliga effekter. Men tillbaka till Instagram.

Tips och tricks

Men, ”let’s cut to the chase”, hur bygger man upp ett större konto med potentiella kunder då? Det vill säga tusentals eller till och med hundratusentals följare. Det finns många privata konton som är grymt stora, med miljontals följare, med det kanske får ses som ett avlägset mål. Har du en mindre e-handel så kan du defintivit bygga upp en trogen större följarskara utan problem. Men som allt annat krävs det tid och kontinuerligt användande.

Kvalitet

Det första som slår oss när vi studerar större konton är genomgående hög kvalitet och konsekvent liknande stil för alla bilderna som toppanvändarna väljer. För många, kanske även du själv, är Instagram något personligt, man vill visa sin vardag, men det sätter också gränser på hur stort ditt konto kan bli tror vi. Konton som fokuserar på användarens person och dennes vardag. Till exempel personlig stil, dagens outfit, mat och vänner. Dessa konton är ofta begränsade till tusentals istället för många tiotusentals följare. Om du vill växa ditt konto måste bilderna konsekvent hålla hög kvalitet men också vara mindre personliga så att de tilltalar en större målgrupp. Dessutom måste bilderna hålla hög kvalitet så att de står ut bland andra bilder i sök på taggar.

Nu kanske du inte håller med för att många kändisars konton är superpopulära och visar just deras liv. Men här är en annan viktig aspekt, navigeringsmöjligheten på Instagram-appen är undermålig. Instagram är svårnavigerat och används nästen enbart på mobilen. Jag tror det är ett medvetet val av cheferna på Instagram. D v s, kändisar har en stor fördel på Instagram eftersom de redan har ett ”namn” som andra användare kan söka efter att hitta. Deras konton är inte stora på kontots egna meriter, d v s bra bilder. För att få ditt ”no-name” konto att stå ut gäller det att stå för hög kvalitet och en populär stil som andra användare kan hitta, gilla och identifiera sig med.

Taggar

En av de två viktigaste sätten att navigera bland bilder och användare på Instagram är genom taggar. Se till att tagga dina bilder med populära taggar så att andra, för dig okända användare, kan hitta till dina bilder och ditt konto. Det finns många populära engelska taggar som #photooftheday eller #love, men se till att hitta de stora svenska taggarna också.

Kommentera på stora konton

Ett gammalt Twitter-trick, d v s interagera med större konton. Även om du har ett mindre konto till att börja med så kan du alltid ta snålskjuts till uppmärksamheten från stora konton genom att kommentera deras bilder. Men tänk på att alltid bibehålla hög kvalitet i dina kommentarer så att du inte uppfattas som en spammare och din kommentar står ut som extra bra. Skriv något eftertänksamt som gör Instagrammet bättre.

Följa andra konton som en galning

För många som använder Instagram kan det vara en utmaning i början att bygga en följarbas, speciellt som andra Instagramanvändare tenderar att ”lita” och följa större användarkonton. Om du är angelägen att bygga din följarbas snabbt och bli ett mer ”respekterat konto” funkar det alltid att följa så många du kan. Vissa konton kommer följa dig tillbaka i gengäld, kanske 10-20% beroende på din bildkvalitet och andra variabler. Det finns en gräns på att följa 7,500 efter vilken du måste börja rotera de du följer för att få plats med nya att följa, d v s sluta följa ett gäng användare och sedan följa nya användare därefter.

Instagram har också satt en begränsning på hur många du kan börja följa åt gången. Så du kan inte sätta dig och följa 7,500 med en gång, utan Instagram tillåter att du följer omkring 50 åt gången.

Kommentera och gilla som en galning

Kommentera är jobbigt men uppskattat hos andra användare. Om du kommenterar deras bilder kanske de kommenterar eller följer dig i gengäld. Lämna därför så många högkvalitativa kommentarer du kan. Om du inte vill kommentera så kan du gilla så många bilder från andra unika användare du kan. Ju fler användare du kommenterar eller gillar bilder hos, desto fler chanser att någon börjar följa ditt konto. Det är större chans att någon börja följa eller interagera med dig om du kommenterar jämfört med när du gillar bilder.

Du kan till exempel välja en tag som har att göra med ditt affärsområde eller nisch och gilla som en galning. Gilla varenda bild på taggen, så många du orkar. Just att gilla bilder är inget som går att "spåra" för varje användare så det kommer aldrig upplevas som spammigt, i alla fall som jag ser det.

Undvik tagg och bildspam i ditt flöde

Det säger sig själv, utsätt dig inte för risken att bli avföljd. Posta inte 10 bilder på en gång som blockar ut dina följares newsfeed och lägg inte 50 taggar på en bild. Tänk på att hålla hög kvalitet i ditt eget flöde. Potentiella följare kommer kolla på ditt flöde av bilder och bestämma sig på stubben om det vill följa ditt konto.

Instagram för företag

Undvik frestelsen att marknadsföra era produkter i vartenda Instagram. Börja bygga relationer med andra användare på Instagram istället, såsom du skulle som privatperson och leverera snygga bilder som är ”följ-värda”. Just nu är Instagram inte lika bra ur marknadsföringssynpunkt som varken Facebook, Twitter eller Pinterest för att marknadsföra ditt företag, men bygg upp en följarbas, vem vet hur Instagram ser ut i framtiden. Instagram växer oerhört och är ett mycket viktigt social media. Och har du en större följarbas kan du naturligtvis marknadsföra din produkter då och då, i rätt mängd. Instagram kommer garanterat framöver lansera olika typer av annonser, det måste ju i slutändan ändå betala för sig.

Och som tidigare nämnt är det ännu inte så många företag som använder Instagram. Så konkurrensen om uppmärksamhet är relativt begränsad. Ta chansen, posta riktigt snygga foton över en längre tid och bygg upp din läsarbas. Något annat som jämför najs med Facebook och Twitter är att de flesta av dina Instagram kommer läsas och ses av dina följar. Facebook håller genom sin EdgeRank algoritm på att filtrera fram vad de anser vara det mest läsvärda för deras användare, och det betyder inte ofta företagsinlägg. På Twitter finns det så många Tweets så det är svårt att bli hörd. Men på Instagram syns varje Instagram och antalet Instagram från varje användare är ofta begränsat, så varje Instagram ofta läses.

När jag sitter och brainstormar tror jag att samarbeten med större användarkonton är fördelaktigt. Ta och bygg en relation med några av dem så kanske de kan nämna din handle ("@dittanvändarnamn") i ett av deras Instagram. De kanske rent av också kan visa en av dina bilder eller produkter samt ett handle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar