måndag 24 juni 2013

Hur får man fler besökare till sin webshop & hemsida?

I artikeln diskuterar jag hur du får fler gratis besökare till din hemsida. Vare sig du är en bloggare, ehandlare eller ett företag så gäller råden. Att få fler besökare tar dig sannolikt närmare ditt mål.

Jag tänkte närma mig det här ämnet från ett helhetsperspektiv. Det vill säga, jag kommer diskutera olika möjliga trafikkällor jämsides och argumentera för hur du bör göra. Jag har skrivit den här artikeln för de bloggare, e-handlare och företag som har liten trafik och få besökare till sin hemsida, det vill säga den stora majoriteten av hemsidor.

Jag kommer också endast diskutera gratis besökare, att betala för besökare via olika typer av marknadsföring online kan vara ett kraftfullt och lönsamt sätt att öka trafiken till din webshop eller hemsida, men eftersom du läser den här artikeln tror jag det är viktigare för dig att generera gratis besökare då du inte har en stor marknadsföringsbudget.

Ok, let's go!!

Kanske har du just börjat din webshop eller blogg och är full med entusiasm inför utmaningen? Eller så påbörjade du ditt drömprojekt online för ett tag sedan och känner att antalet besökare har varit en besvikelse. För lite så är det, det kan vara lätt att tro att så länge man bygger en hemsida så kommer besökarna per automatik, att det är så internet fungerar. Men nehej! Så är det inte!

Var medveten om konkurrensen

På internet finns det mängder med intressenter, bloggare, e-handlare, forum och olika typer av affärsrörelser som tävlar om den vanliga surfarens uppmärksamhet. Dessutom blev internet populärt för snart 20 år sedan, så det finns många hemsidor som har jobbat i många år med att bygga upp fler besökare och här därmed ett försprång. För en ny hemsida är utmaningen att få många besökare formidabel. Men nu var vi lite väl negativa!

Du behöver i alla fall ett halvår på dig

Misströsta ej, rätt gjort så kan du på 3-6 månaders sikt bygga upp en hemsida med ett respektabelt antal besökare per dag, med respektabelt menar jag i detta fallet hundratals besökare. Jag vågar nog sticka ut hakan att säga att detta antalet besökare kan nås utan speciell talang för marknadsföring online. Men respektabelt är naturligtvis relativt och beror på betraktarens erfarenhet, situation och mål! :-) Internet är stort och de största hemsidorna har miljoner besökare per dag, till exempel www.aftonbladet.se.

Källor till fler besökare

Så vad ska du göra och hur ska du göra för att få fler och mer besökare till din blogg, hemsida eller webshop? Det finns många olika gratis källor till besök till din websida, men några få huvudkategorier som jag tycker bör diskuteras för sig. Huvudkategorierna är:

  • Sökmotorer - Google, Bing, Yahoo och de andra sökmotorerna. Google dominerar i Sverige
  • Sociala nätverk -  Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+ och Pinterest med flera.
  • Direkt trafik - Besökare som minns och skrivit in adressen till din hemsida i adressfältet.
  • Bloggar och övriga länkar - Bloggar av olika slag samt olika typer av länkar från olika sajter.
Du bör fundera på var dina potentiella besökare befinner sig mest på internet, och prioritera din marknadsföring därefter. Eftersom det finns så många kanaler att skaffa besökare måste du välja efter du funderat på varifrån du kan få flest besökare. Men det ska också sägas att du bör vara medveten om hur de flesta navigerar på internet.

De mest betydelsefulla källorna till ökad trafik

De senaste 10 åren har sökmotorer varit det primära alternativet för att navigera online och är fortfarande den mest betydande källan till trafik för de flesta hemsidor. Sociala medier blir allt starkare dock, speciellt i sin roll att filtrera och hitta guldkornen online, att hitta de bästa bloggarna och webbbshopparna.

Det andra du bör fundera på är återkommande trafik, viss typ av trafik kan vara mycket temporär och inte återkommande. Har du en besökarprofil som mest är från "ej förnyelsebara källor" (lite ordlek, men ger dig en idé) så måste du hela tiden förnya din trafik vilket kan vara mycket arbetsintensivt. Speciellt som blogginlägg till exempel åldras mycket snabbt, det vill säga efter en vecka så kan besökareantalet från en blogglänk torkat ut.

Därför propagerar jag för trafik från sökmotorer och sociala medier och det är två källor som bör utgöra en viktigt källa för en framgångsrik hemsida. Sociala medier kan leverera en återkommande trafikprofil eftersom du bygger upp en följar-bas eller fan-bas som du kan marknadsföra kostnadsfritt emot i all oändlighet. Besökare från söktrafik är relativt återkommande och tar månader eller år att torka ut om du lämnar din hemsida orörd, så det är defintivit ett kostnadseffektivt och arbetseffektivt sätt att generera besökare långsiktigt. Så när du läst detta stycke bör du fundera på varifrån dina besökare ska komma och anpassa din marknadsföringsansträngningar därefter.

Hur får man fler besökare från sökmotorer (Google etc.)?

Sökmotoroptimering som det kallas för när man jobbar med att öka antalet gratis besökare från sökmotorer är en hel vetenskap i sig. Men en bra start är att producera en sajt med högkvalitativt och utförligt innehåll. Se till att varje sida håller hög kvalitet genomgående och har en god portion text, ju mer högkvalitativ och utförlig text desto bättre. Inkludera gärna en bild med tillhörande alt-text. Se till att din sida har åtminstonne 20-30 sidor med tidigarenämnd karakteristik, ju fler bra sidor desto bättre.

Vilka sorters sajter premieras av Google

Alltså, Google och andra sökmotorer gillar "feta" (eller stora) sajter av hög kvalitet. Om du har en blogg så skriv utförligt om olika populära ämnesområden, det vill säga, skriv ditt innehåll med en målgrupp tydligt i åtanke. Var noga med att rubriker innehåller viktiga sökord för artikeln. Om du har en webshop så är det nödvändigt att skriva utförliga produktbeskrivningar samt driva en blogg på din sajt där du skriver om produkter, företaget samt annat som kan vara av intresse för din kundbas. Det kan till exempel vara tips av olika slag eller analyser av branschen. 

Kanske har du hört att sökmotorer tycker att länkar till din sajt är en viktig signal när de genererar sina sökresultat. Det stämmer för länkar med hög kvalitet, men gör inte misstaget att bygga länkar av låg kvalitet eftersom det kan straffa sig stort.

Hur får man fler besökare från sociala nätverk (Facebook etc.)?

Den gyllene regeln för sociala nätverk är att bara posta inlägg med hög kvalitet, det gäller speciellt på Facebook. Om du kan lyckas bli en ryktbar och trovärdig källa av media, länkar och uppdateringar kommer större andel av dina följare interagera med dina inlägg. Med det sagt gäller det att aktivt bygga upp en större skara följare eller fans. Det finns olika sätt att få användare att följa dig: 
  • Följa andra användare i hopp om att de följer dig tillbaka
  • Interagera med andra användares inlägg 
  • Organisera tävlingar med olika mål men där deltagande kräver att vara följare
  • Fråga vänner och bekanta om de kan följa din profil
  • Posta innehåll konsekvent av hög kvalitet eller med humor som andra vill följa
  • Lägg till en länk i all typ av korrespondens du genomför online (mail mm) till din sociala profil
  • Lägg till sociala knappar och plugin på din sajt så att besökare enkelt kan följa dig
  • Se till att dina inlägg innehåller media av olika slag, vardagssurfaren älskar bilder och videos
Nyckelorden på sociala nätverk tycker jag är kontinuitet och kvalitet. Sök därefter uppmärksamhet för din profil på olika sätt som jag nämnt ovan. De mest relevanta sociala nätverken just nu är defintivt Facebook och Twitter. Jag tycker Facebook är svårare men har högre potential.

Hur får man mer direkt trafik?

Direkt trafik är besökare som redan känner till din sajt och de kan adressen utantill, har den uppskriven eller sparad som ett bokmärke i sin webläsare. Den här typen av besökare kommer naturligt när du får flera besökare från andra källor och är på sätt och vis ett mått på värdet av ditt varumärke. Men vill du jobba på att öka den här typen av trafik kan du marknadsföra din webbadress på olika sätt utanför internet, till exempel "flyers".

Hur får man fler besökare från bloggar eller andra länkar?

Bloggar länkar ibland till sidor med hög kvalitet och som intresserar dem och som är relevanta för deras blogginlägg. Det finns mängder med bloggar där ute och en bra idé är att börja kommunicera med bloggarna över email eller sociala nätverk. Att bygga relationer med olika bloggare kan visa sig värdefullt i det långa loppet eftersom de kan börja länka till din sajt. Har du skapat något nytt intressant innehåll på din sajt kan du gärna närma dig bloggare (eller nyhetstidningar för den delen) med PR-hatten på (PR - "Public Relations"). Det vill säga "Har du sett mitt nya artikel? Vad tycker du om den? Vill du nämna den i ditt nästa blogginlägg".

Du kan generera besökare från andra typer av sajter också. Internet är nästan oändligt och möjligheterna är många. Att hitta bra länkar på det här viset kan vara arbetssamt men vissa bloggar tillhandahåller tips om hur du kan få nya länkar. Men tänk på att hålla hög kvalitet i de länkar till din hemsida du bygger, länkar av låg kvalitet kan lätt blir förknippade med straff från sökmotorer.

Slutkläm

Den här avdelningen blev något kortare eftersom jag anser att du bör fokusera på besökare från sociala nätverk och sökmotorer eftersom den typen av besökare är återkommande och "förnyelsebara". Med besökare från sociala nätverk och sökmotorer krävs det mindre arbetsinsats och resurser över tid jämfört med stressen att jaga nya länkar in till din sajt konstant. Läs också gärna min artikel om hur du får fler besökare till din blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar