onsdag 26 juni 2013

Vilka betalningssystem och betalleverantörer ska man välja till sin webshop?

Tung fråga! Tycker jag, men verkligen intressant för ditt företag. Valet av leverantör kan ha avgörande betydelse för konverteringsgraden på din webshop, så välj noga. Informera dig utförligt gällande vilka alternativ som finns och vad deras respektive fördelar och nackdelar är. Den här artikeln kommer övergripligt diskutera saker och ting som du bör tänka på när du väljer betalningsleverantör samt vilka de viktigaste leverantörerna är.

Det första jag tycker du ska fundera på innan du väljer är vilka dina behov är. Det vill säga; hur höga ambitioner har du gällande försäljning, vilka länder och geografier vill du sälja mot, vilket webshopsystem du använder och hur du tror att dina kunder föredrar att betalningsprocessen är. När du hade dessa frågeställningar på det klara är du redo att börja titta på olika betalningssystem online. De mest kända betalleverantörerna i Sverige inkluderar:

De olika betalningsleverantörerna har olika profiler, funktioner och kapabiliteter. Ingen betalleverantör klarar alla behov, garanterat!! Därför måste du välja ETT system om du vill minimera administration och kostnader eller FLERA system om du vill kunna serva varenda kund som kommer till din webshop. Valet av betalningssystem påverkar din affärsprocess och integration med flera betalsystem är naturligtvis mer kostsamt och komplicerat. Har du en webshop som är baserad på Magento eller någon av de andra stora CMSen finns det oftast förprogrammerade plugins som betalleverantörerna tillhandahåller så att du knappt behöver bekymmra dig för en potentiellt krånglig integration. Men, det betyder också att du förlorar kontrollen av betalningsprocessen, vilket kan kosta dig dyrt fastän du inte är medveten om det då kunder kan överge besvärliga betalningsprocesser. Är din webshop istället ett skräddarsytt och specialbyggt system måste du eller den du köper utvecklingstjänster ifrån börja bekymra dig för kvaliteten på respektive betalningsleveranstörs API och process. Just kvaliteten och enkelheten i ett API kan variera mycket mellan de olika företagen, Klarna och PayPal är KLART bäst. Jag måste erkänna, som utvecklare, föredrar jag starkt Klarna, PayPal och Paymill eftersom de främst är teknikföretag, drivs av tekniker och fokuserar på kvaliteten i betalningslösningen. Hos bankerna är tekniken bakom systemen ett "nödvändigt ont" för bankdirektörerna och verkligen inget de förstår sig på eller kan ställa krav på, därför har banksystemen inte varit ett alternativ för mig, jag tycker tekniken är för dålig. Men, bankernas priser kan vara rätt skapliga, dock anser jag att betalningen är det mest centrala i dina högt flygande planer att bygga en framgångsrik webshop och betalningssystem är inget du bör spara in på.

Som vi tidigare nämnde har du klart för dig gällande dina behov. Vill du kunna serva kunder från alla eller många länder måste du välja ett system som främst arbetar med kortbetalningar världen över. Om du har högt flygande ambitioner måste du se till att du har en smidig betalningsprocess och möjligheten att acceptera de flesta olika betalningsalternativen som inkluderar faktura, konto, kort och bankbetalning eftersom du inte vill riskera att förlora en potentiell kund för att de inte gillar de betalningsmöjligheter du erbjuder.

Nedan går vi igenom de olika viktigaste betalningsleverantörerna: 

Klarna

Klarnas har blivit stora och starka tack vare deras fakturaalternativ som senare Payson och Dibs började erbjuda fast till ett lägre pris. Det har visat sig att många kunder online föredrar att betala produkten efter de fått hem den vilket du kan göra med faktura. Senare har Klarna introducerat en kontoprodukt vilket mer eller mindre fungerar som ett kreditkort på nätet. Nyligen lanserade Klarna en banbrytande lösning som de kallar för Klarna Checkout, i den lösningen erbjuder de alla de populära betalningsalternativen i en betalningsprocess som är otroligt strömlinjeformad, klart bäst på marknaden. Tyvärr finns produkten endast tillgänglig i några få länder i Europa. Som utvecklare tycker jag också att integrationen med Klarna Checkout är det enklaste jag sett på marknaden. Jag valde alltså Klarna Checkout. Men som du kanske kan förstå kostar bra produkter mycket. För nya e-handlare kostar Klarna Checkout 5,000kr ex moms som ingångspris, därefter 600kr ex moms per månad samt 3% per transaktion. Inte billigt!! Men i min ögon en investering väl värd pengarna.

PayPal

Världens klart största betalningsleverantör och accepterar betalningar från världens alla hörn och valutor. Ett självklart val för dig om du har multinationella ambitioner gällande din försäljning, det är fantastiskt enkelt hur de konverterar valutor och inget du behöver oroa dig för. PayPal fungerar som en plånbok eller pengakonto online till vilket du kopplar dit kort och möjligtvis bankkonto. Dessutom håller kvaliteten på tekniken mycket hög klass och det finns ett utvecklar-community som är aktivt och finns till att hjälpa ifall du stöter på problem. Företaget är visserligen Amerika-fokuserat, några av företagets produkter släpps först i USA och därefter världen över. När du väl integrerat är betalningsprocessen smidig för de som redan har PayPal-konto, även om PayPal också accepterar icke-registrerade användare. Men för PayPals över 200 miljoner användare världen över behöver de endast sin emailadress och lösenord för att betala snabbt och enkelt. PayPal är dock för närvarande inte stort eller starkt i Sverige, vilket är lite förvånande med tanke på vad de erbjuder, betalningar från de flesta länder i världen. PayPal är också relativt billligt och det finns inga fasta avgifter, vid varje transaktion debiteras säljaren omkring 3%. Eftersom det inte finns några fasta avgifter är det perfekt om din webshop inte kommer se större volymer, men du vill kunna serva alla möjliga kunder.

Payson

Payson intresserade jag mig lite för i början av min integration. De verkade erbjuda ett kostnadseffektivt alternativ till Klarnas fakturaprodukt och dessutom kan man genom Payson acceptera kort vilket är mycket viktigt att kunna göra som e-handlare. Payson fungerar även lite som en plånbok online för deras kunder. Kostnaden per transaktion är omkring 3%. Men i slutändan valde jag Klarna Checkout eftersom system är bättre. Jag tyckte Paysons API verkar skapligt enkelt och rakt fram, men det osar inte kvalitet och eftertänktsamhet som PayPal och Klarna gör. Har du en mindre webshop och inte har allt för höga ambitioner storleksmässigt eller internationellt kan Payson mycket väl vara ett vettigt val.

Dibs

När jag sneglade på Dibs upptäckte jag inget som verkade speciellt intressant. För mig är det en betalningsleverantör som valt att fokusera på betalningar i Norden. Jag har inte klart för mig vad prissättningen är, men den lär inte skilja sig mycket från till exempel Payson. Dibs har valt att profilera sig genom att acceptera flest betalsätt, men jag upplever inte att deras betalningsprocess är speciellt bra. Även om jag inte har utförlig erfarenhet från Dibs teknologi, integration och API så var mitt intryck inte att de var speciellt högkvalitativa eller enkla att ha och göra med.

Paymill

Jag tycker detta företaget är intressant att nämna eftersom Paymill försöker bygga betalsystem med utvecklarna speciellt i åtanke. De bygger ett system som ska vara speciellt bra ur mjukvarusynpunkt, men jag tror fortfarande bolaget är i en investeringsfas och funktionaliteten kanske inte är perfekt än. De accepterar betalningar i de flesta Europeiska länder, men det är krångligt med internationella transaktioner. Det vill säga, enkla att ha att göra med svenska betalningar till en svensk e-handlare, men det blir krångligare om du ska ta betalt i euro men få pengarna insatt på ett svensk krona-konto. Prissättningen liknar de andra för lokala transaktioner, men transaktioner i två olika valutor blir genast dyrare.

Bankerna

Jag har inte inspekterat deras produkter i detalj, men de verkar inte imponera med sina system. De kan vara ett val för dig som bara vill göra affärer genom din bank och kanske få lite bättre priser om du samlar allt du gör med pengar på din bank.

Vid ett senare skede kommer jag utveckla mitt resonemang för de betaleverantörer jag har mindre erfarenhet av, men jag tycker du kanske gör dig en otjänst om dina enda betalsystem kommer från bankerna eller de mindre svenska betalleverantörerna.

2 kommentarer:

  1. Bra information om olika betallösningar! Jag håller också på att kontrollera passande betallösningar till Woocommerce speciellt. Har du jobbat med Woocommerce och kan rekommendera en ekonomisk och bra lösning för handel i hela Europa?

    SvaraRadera
  2. Jag har tyvärr inte jobbat med Woocommerce alls. Men för Europeiska betalningar får väl PayPal ses som helt klart enklast. De är ju egentligen den enda riktigt internationella spelaren. PayPal eller någon annan Woocommerce-organisation har ju säkert också färdiga PayPal-moduler för Woocommerce. Kika gärna också på min andra artikel om betallösningar.

    SvaraRadera