tisdag 23 juli 2013

Avvisa länkar - Verktyg för webbansvariga - Min erfarenhet

Jepp, i Googles ögon var jag en syndare. Helt ovetande dock. Innan jag fick kläderna ordentligt varma inom sökmarknadsföring och sökmotoroptimering i synnerhet trillade jag i vattnet. Som en rookie inom sökmotoroptimering var det första jag läste att länkar med exakt matchad ankartext på önskat keyword är nirvana. Min slutsats var att detta skulle bli busenkelt, bara att lägga en massa kassa kommentarer med sådana exakt matchande länkar i profilen på några av de otaliga bloggar som finns där ute. Tyvärr kom Penguin-straffet som ett brev på posten då, men jag fattade inget i början. Jag fick lära mig den jobbiga vägen ...

Ett verktyg för att återuppstå som fågel Fenix gjorde

Hur använder man Googles verktyg för att avvisa länkar i verktygen för webbansvariga (eller Google Webmaster Tools)? Bra fråga tyckte jag eftersom jag naturligtvis haft ett behov av att använda verktyget och jag har nu erfarenhet från användningen av det. Jag skriver den här artikeln utifrån mina egna erfarenheter och gissningar. 

Jag säger gissningar eftersom man aldrig vet om man dragit korrekt slutsats när det gäller Googles sökalgoritm, det är lite som att be till gud. Du försöker blidka Google-guden och så får du se om han ger tillbaka, men han kommer inte ge dig ett defintivit svar. När det gäller min slutsats hade jag blivit övertygad om att jag drabbats av ett algoritmiskt straff från Googles Pingvin, eller Penguin, uppdatering av deras sökalgoritm.

Akta dig för Googles pingvinuppdatering i algoritmen

Pingvinen gör många saker men en av de viktigare effekterna är att den nedvärderar länkar med låg kvalitet. Och den kan till och med gå längre än så och helt automatiskt tillämpa ett straff för din placering i sökresultat om alltför många av dina inlänkar eller tillbakalänkar håller låg kvalitet. I den här artikeln tänker jag inte gå in på vad som definerar länkar med låg kvalitet, utan du får läsa på andra sajter, men det är viktigt att förstå Googles uppfattning om webbspam om du håller på med sökmotoroptimering. Jag är ingen expert på sökmotoroptimering, men har försökt att läsa på så gott det går, men jag reserverar mig för faktafel gällande hur Googles sökalgoritm fungerar. Överlag finns det inte mycket "officiell" information från Google gällande just dessa algoritmer och du är utelämnad att läsa på från olika bloggare som ger sina bästa gissningar.

Detaljerna gällande mitt övertramp

För en av mina sajter ville jag i början bygga upp organisk söktrafik snabbt. Som bekant är organisk söktrafik din väg till nirvana inom e-handel eftersom de flesta surfare fortfarande använder Google för att navigera på internet, det kan vara ganska krävande och/eller kostsamt att bygga likvärdig trafik från andra källor än organisk söktrafik. Jag läste något från en gammal chef på spelföretaget Bwin-Party som menade att om inte 90% av din trafik kommer från sökning så gör du något fel. När jag påbörjade min egen sökmotoroptimering hade jag relativt dålig koll och Google Webmaster Guidelines men hade läst att många tillbakalänkar med rätt ankartext var viktigt för att komma högre upp. Så jag satte igång att mycket kort och generiskt kommentera en hel drös bloggar för att på så vis lägga till länkar till min sajt med vald ankartext i signaturen för varje kommentar. Skitsmart tyckte jag då, men INTE i efterhand!!!!!!!! Gör inte det!!!! :-)

Min organiska söktrafik per vecka visat av Google Analytics

Som du kan se i grafen gick det fint med bloggkommentarerena i April, jag trodde att jag bara behövde fortsätta med dessa kommentarer och hann upp i cirka 250 kommentarer under den månaden. Och jag byggde inte många andra tillbakalänkar av hög kvalitet. Men en dag började mina organiska besökare falla kraftigt, WTF! What just happened!? Jag hade verkligen ingen koll, var det kanske något temporärt? Efter några veckor av hopp och senare misströstan började jag inse att min sökresultat verkade fastnat på denna nya lägre och ej föränderliga nivå. Det kändes som något hänt som påverkade mina sökresultat. Så vad gör man när man inte vet? Man börjar läsa på. Så jag började suga i mig allt jag kunde få reda på om sökmotoroptimering och vad som hänt för andra när det gällde överoptimering.

Ifall du håller på och fipplar för ökad söktrafik så bör du ha koll

Jag blev snabbt varse att Google hade skapat två algoritmiska uppdateringar med ofarliga namn, Penguin och Panda, men med riktigt jobbiga effekter för de som bryter mot Googles riktlinjer gällande kvalitet på webben och pysslar med olika typer av webbspam. Jag fortsatte att läsa på och började väl snart känna att mitt överdrivna länkbyggande genom bloggkommentarer med onaturliga signaturer kunde ha utlöst ett algoritmiskt straff inom Pingvinalgoritmen, jag hade dock ingen koll på detta alls när jag började med sökmotoroptimering.

Och så kom doktorn med min diagnos

Jag var fortfarande inte säker på min diagnos, men ju mer jag läste på, desto mer övertygad blev jag att det inte kunde vara något annat än just detta Pingvin-straff. För i övrigt hade jag efter straffet börjat uppföra mig precis som Google önskar, det vill säga bygga innehåll med hög kvalitet och bygga länkar med hög kvalitet, men sökresultaten förändrades så otroligt långsamt att det måste vara något straff som påverkade min sajt, förbättringarna jag ville ha kom inte. Jag hade heller inte fått något meddelande om manuellt straff i Google Webmaster Tools.

En chans till gottgörelse

När jag självdiagnosticerat mig för detta straff kändes det lite hopplöst. Hade jag "fuckat upp" den här domänen permanent utan att veta om det? Det hade ju varit sjukt surt, och säkert mängder med andra webbansvariga världen över som upplevt samma. Och före Oktober 2012 var en straffad domän rätt "fuckad". Den enda lösningen var att be alla bloggadministratörer att manuellt ta bort alla dessa kommentarer, någon som praktiskt sett skulle vara omöjligt. För när man ber om att ta bort dina länkar av låg kvalitet, som du skall göra, för att gottgöra dig hos Google så kommer endast en mindre andel av de webbansvariga och bloggansvariga du kontaktar svara och ta bort din länk. Så det kändes hopplöst!! Men så sprang jag lyckligtvis förbi en referens till Googles nya verktyg för att avvisa länkar som släpptes i Oktober 2012. Puuh!

Ett verktyg för att avvisa och ignorera länkar

Det visade sig att Google tänkt på problem för webmasters, och ville göra det möjligt för webbansvariga att "reparera" domäner som drabbats av dessa Pingvin-straff ovetande. Men först måste du göra en bättre ansträngning att manuellt ta bort länkarna. Hursomhelst, Google utvecklade ett verktyg till vilket du laddar upp en textfil med alla URLer eller domäner som du vill avvisa länkar från. När du avvisar länkar innebär det att du säger till Googles algoritm att du inte vill att länkar från den URLen eller domänen inte skall räknas till dina tillbakalänkar. Rent praktiskt måste du skapa en textfil med en URL eller domän per rad som du vill avvisa. För domäner är det viktigt att du skriver till exempel "domain:www.exempel.se" för att avvisa hela domänen. Det finns mer information om användandet i Google Webmaster Tools (GWT).

Användandet av verktyget och hur jag initialt misslyckades

Tack och lov tänkte jag! Nu kan jag fixa detta och ladda upp min första textfilsversion för att avvisa länkar och börja få ordning på sökmotoroptimeringen igen. Jag laddade upp den första versionen med en massa URLer där jag lagt dåliga länkar som jag hittat genom GWT.

Men inget händer! WTF? Fungerar verktyget? Och det finns ingen att fråga. Så ytterligare några veckor av misströstan och jag försökte läsa på ytterligare i olika bloggar. Problemet med verktyget att avvisa länkar (eller på engelska "disavow tool") är att det inte finns många som skrivit om framgångsrika avvisningar eftersom verktyget är så nytt. Så jag fortsatte som ett frågetecken fram till Matt Cutts, Googles chef för webbspam, en dag lade ut ett blogginlägg där han menade att de som använder verktyget för att avvisa länkar i de flesta fall bör avvisa hela domänen istället för enskilda URLer då många länkar för många sajter ofta kan nås genom mängder av olika URLer. Och dessa URLer är inte nödvändigtvis listade i GWT, utan där hittar du istället bara ett axplock.

Avvisa hela domäner, annars lär du misslyckas med verktyget

Det vill säga, Matt Cutts visade att många hade använt verktyget för att avvisa länkar, men de hade ovetande inte inkluderat mängder av länkar från domäner de redan avvisat olika URLer från. Resultatet menade han då är att verktyget inte fungerar, Pingvinen noterar fortfarande mängder av dåliga länkar och fortsätter straffa dig. Men för mig personligen, sent i Juni, uppdaterade jag min textfil med avvisade länkar att inkludera endast domäner, jag ville vara säker att jag gjort allt som jag kan göra. Jag struntade i att jag kanske nu eller i framtid omedvetet skulle avvisa "bra" länkar från några av dessa domäner, man får väl se till att få bra länkar från alla andra sajter som finns.

Slutet gott, allting gott, men tre bortkastade månader för min SEO

Nu ungefär en månad senare kan jag fortfarande inte med 100% säkerhet säga att jag
tagit mig ur Pingvin-straffet, endast Google-guden vet. Men det jag sett är att mina organiska sökresultat började förbättras betydligt snabbare just efter att jag laddat upp den nya textfilen för att avvisa länkar som numera bara avvisar hela domäner. Så jag är rätt säker på att min diagnos och bot fungerat.

För kassa sajter med kass länkprofil finns det ingen snabb räddning

Jag har läst om andra som använt verktyget men där effekten inte heller varit positiv. Det ska sägas att när du avvisar länkar så kan det för många, som hållit på med sökmotoroptimering och byggt länkar av låg kvalitet att de i princip avvisar hela länkprofilen. Om hela länkprofilen består av dåliga länkar och du avvisar dem så finns det inte mycket kvar som kan driva fram positiva sökresultat. Personligen hade jag som jag tidigare nämnt försökt att följa Googles riktilinjer för kvalitet efter straffet drabbade mig och hade därmed byggt upp en mindre besättning av hyffsade länkar. Och dessa länkar verkar mig nu vara till godo när jag avvisar alla dessa skräplänkar.

Slutsats

Så slutklämmen får bli, jag är inte säker på att jag drabbades av Pingvinen eller att jag lyckades ta mig ur Pingvinens näbb, men det verkar som att det skulle kunna vara en förklaring till hur mina sökresultat utvecklats. Innan du gör något som att avvisa länkar, se till att du är relativt säker att vissa av dina länkar är problemet, och läs därefter på så gott du går hur verktyget fungerar. Använder du verktyget på fel sätt kan du av misstag avvisa bra länkar och kraftigt försämra dina sökresultat utan att veta om det. Verktyget för att avvisa länkar skall användas med aktsamhet. Det säger Google och det säger jag.

** PS Att bygga artificiella länkar numera är förknippat med mycket hög risk DS **

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar