fredag 13 september 2013

Varumärket Falu Rödfärg lever på gamla meriter, undvik!!

Inläggets bakgrund

Det här inlägget handlar inte om ehandel utan istället om affärer och entreprenörskap överlag som jag också gillar att skriva om. I synnerhet handlar det om värdet i ett varumärke, rykte, kvalitet och kundfokus.

Jag och min familj köpte ett rött hus i början av 2013, närmare bestämt Falu Rödfärg rött hus. Nu på senhösten har jag kommit på att jag ska måla om det för att färgen börjar flagna av och möjligtvis ruttna. Den gamla damen som ägde huset innan oss hade inte målat på evigheter. Som förstagångsägare av radhus blev jag alltså tvungen att snabbt bekanta mig med utomhusfärg och rödfärg. Jag gillar att läsa och ha åsikter, så med detta kör vi!!

Falu Rödfärg har ett starkt varumärke, höga priser och dålig kvalitet

What? Really? Kan denna underrubrik verkligen stämma? Hur kan man ha ett starkt varumärke med ett bra rykte och ta dyra pengar för en dålig produkt? Det är ju "bad business"!?

Synnerligen starkt varumäre

Jo, anledningen är att Falu Rödfärg är lite synonymt med svenskhet och Dalarna. De flesta svenskar känner till Falu Rödfärg för de minns de röda ladorna i Dalarna med vita fönsterkarmar, den typen av miljöer är bland det mest svenska man kan komma på och ligger varmt om hjärtat för många. Falu Rödfärg har varit den mest populära utomhusfärgen i generationer och verkar fortsätta att vara det. Vi kan slå fast att Falu Rödfärg har ett mycket starkt och välkänt beryktat och respekterat varumärke som byggts under mycket lång tid. Många ifrågasätter nog inte ens köpet av Falu Rödfärg. Men jag som förstagångsköpare och messerschmidt ifrågasätter allt och det jag irriterade mig på mest var priset. 

Omotiverat högt pris

Priset är svinhögt! Speciellt i jämförelse med konkurrenterna. Jag gick till Överskottsbolaget och botaniserade bland olika rödfärger. Det fanns två olika, Falu Rödfärg för 450:- för 10L och en annan färg som kallades för Svensk Rödfärg av Östgöta Färg AB för 160:- för 10L. Vilken skillnad tänkte jag! Nu måste jag läsa på varför skillnaden är så stor innan jag köper. Så gick jag hem och började luska på Google. Snabbt blev jag varse genom olika forum och kanske viktigare Folksams oberoende undersökning för utomhusfärger (som du kan hitta här, kolla också pdf-filerna längre ner på sidan) att beständigheten och kvaliteten på Falu Rödfärg inte alls har hängt med i utveckligen, kvaliteten är rentav mycket dålig. Det finns långt bättre alternativ. Falu Rödfärg har till exempel en tendens att snabbt börja bli dålig i södra Sverige och alltmer så på grund av växthuseffekten. I Sveriges norra delar med kallare klimat kan inte möglet växa på lika bra.

Falu Rödfärgs korkade VD har satt fel strategi

Vad som har hänt är alltså nytillträdda (2010) VDn Johan Molin har tittat i sina skolböcker om strategi samt Michael Porter och därpå bestämt sig för en premiumprisstrategi eftersom de har ett så starkt varumärke. Det är väl fine om man har en bra produkt, men istället har de en av de sämsta produkterna på marknaden. Vad korkat! Hur kan en VD för ett stort bolag vara så korkad? Det är som att han är helt omedveten om att kvaliteten är dålig eller tror att konsumenterna är dumma. 

Det är uppenbart på internetforum att varumärket Falu Rödfärg urholkas mycket mycket snabbt. Kanske är det redan för sent? Det finns ju inga finansiella siffror tillgängliga för Falu Rödfärg men jag slår vad om att deras försäljningssiffror och vinster kanske redan är bedrövliga och defintivit har en negativ trend. Det är vad som händer när man försöker lura kunder på pengar. Istället för att bevara sitt rykte, som är det viktigaste som finns för företag, gör Falu Rödfärg sitt yttersta för att förstöra det. Korkat korkat korkat!!

Falu Rödfärg varnar dessutom för kopior, kul nog. I för sig står det inget om kvaliteten. 

Alternativa slamfärger och mitt eget val

Så du kan inte bara måla över vilken utomhusfärg som helst från Folksams tester. Det måste vara slamfärg du målar över slamfärg som Falu Rödfärg är. Annars måste du slipa trärent och börja om. Söker man på "alternativ falu rödfärg" kommer det inte upp mycket. Men läser man lite i forum på till exempel Bygga Hus så finns några som ger några namn:
Naturligtvis har Falu Rödfärg bäst distribution så det kan vara svårt att få tag på något av de här alternativen. Jag vet inte nyanserna på Falu Vapen eller Göranssons rödfärg, men jag provade naturligtvis Östgöta Färgs Svensk Rödfärg som jag hittade på Överskottsbolaget eftersom den var så mycket billigare. Min tanke var, det kan i alla fall inte bli sämre kvalitet än äkta Falu Rödfärg. :-) När jag provade var nyansen mycket lik äkta Falu Rödfärg i min mening, oavsett var Falu Rödfärg själva säger om variationer i pigment. Jag kommer fortsätta med denna billigare färg. Det är ingen skillnad man tänker på. Så Svensk Rödfärg från Östgöta Färg tar jag som ett bra billigt alternativ till dyra, dåliga och kundlurande Falu Rödfärg. 

Hade jag varit VDn för Falu Rödfärg hade jag börjat utveckla och förbättra färgen mycket snabbt, så att den kan komma högt upp i testerna. Kanske skulle de kunna rädda sitt rykte på detta viset. Rykte är så viktigt i affärer att jag verkligen inte förstår hur de kan svärta ner och underminera sitt rykte och under generationer byggda varumärke på det här viset. 

Vad tycker du?

4 kommentarer:

  1. Jag vet inte riktigt. Jag provade en annan slamfärg (minns ej vilken men tror inte det var någon av de du nämner) och det gör jag inte om. Nyansen var helt fel. När det gäller kvaliteten har jag inte märkt någon skillnad. Det blir dags för ommålning efter ca fem till åtta år beroende på läget.

    SvaraRadera
  2. Jag kör med Göranssons, som tillverkas strax utanför sundborn. Kan inte säga att den är bättre eller sämre då jag fått måla om ungefär efter lika lång tid. Jag tycker slamfärg är dålig i mer soliga lägen, då man helst vill/behöver måla om vartannat år. Utehus på minfastighet i väldigt skuggigt hörn utav tomten börjar det mögla. Så i mitt tycke är det för lite gifter i slam färgen . Då tänker alla miljönissar, är han galen, -mer gift?! Men varan, det kan ju inte vara miljövänligt att behöva måla om 2-5år. Kollar man på andra färgtyper så är det väll upp till 15-2 6666666666 innan man bör måla om. Största önskan vore att tidigare ägare målat med något annat än slam färg. Eller att dem börjar göra bättre slamfärg! //29 årig man

    SvaraRadera
  3. Du har rätt. Falu rödfärg har misshandlat sitt varumärke.
    Problemet startade när man började tillsätta konsistensmedel i färgen för att göra den mer lätthanterlig, tixotrop. Konsistensgivarna som tidigare inte fanns i rödfärg (som man ofta köpte som pulver) är orsaken till att Falu rödfärg efter c:a ett år uppvisar svartmögel på ytan. Allt snack om klimat, väder mm som orsak till mögelbildningen är ren bullshit. Kan du komma över gammal pulverfärg (kan lagras hur länge som helst) blanda den med vatten, såpa och lite linolja enligt anvisningarna så skall du se att inget mögel uppstår.
    Olle Haeggström

    SvaraRadera
  4. I Folksams test enligt din länk så omnämns inte falu rödfärd som dålig tvärtom på enda stället det nämns. Vad är det som hänt? Har du nåt personligt groll med VD'n? Oseriöst

    SvaraRadera