söndag 4 maj 2014

Aftonbladet vs Expressen - Vilken aftontidning är bäst?

Egentligen borde jag skrivit Schibsted (Aftonbladet) vs. Expressen (Bonnier) eftersom det är de gamla mediedynastierna som tävlar mot varandra. Den ena är norsk, den andra svensk. Eller ja, Schibsted är väl egentligen mer svensk än norsk numera med tanke på hur framgångsrika Aftonbladet och Blocket har blivit. Speciellt om man jämför mot Verdens Gang, Norges största tidning som ägs av Schibsted. Och Bonnier som är det andra dominanta mediahuset i Sverige med DN och DI bland annat, utöver Expressen. Så har det varit länge, varför är det så? Varför förändras inget i tidningsvärlden?

Jag kommer på mig själv att kolla rubrikerna på Aftonbladet.se ett gäng gånger varje dag. Och egentligen vet jag inte varför. Det är inte så att jag tycker om tidningen eller vad som står i den egentligen. Det har bara blivit så att jag kollar där, slökollar liksom. Aftonbladet är ett starkt varumärke som verkar hålla sig starkt även online, de lyckades behålla styrkan från offline. Men när man kollar på Aftonbladet.se i sömmarna kan jag inte stå ut med tidningen egentligen. 

På Aftonbladet.se är det väldigt mycket irriterande stor reklam, och sajten är ful som fan. Alldeles för mycket plåtter, förvirrande för ögat så det heter duga. Man vet att rubrikerna är falska, endast skapade för att ge ett extra klick, inte för att vara den bästa tidningen för läsaren. Texterna är korta och ofta egentligen inte alls intressanta på något sätt. Det är väl egentligen så det ska vara, bara sensationella (ibland falska) rubriker, rakt igenom. Det är väl vad Aftonbladet har märkt fungerar. Ibland blir jag så trött på Aftonbladet att jag väljer alla kolla in någon annan nyhetssajt i hopp om bättre, kollar då först Expressen. 

Expressen är i mina ögon lillebror till Aftonbladet. Men även fast de kommer från två helt olika mediahus känns det som de kommer från exakt samma föräldrar, de är byggda på nästan exakt samma sätt. Det är inte mycket som skiljer de båda åt. Samma typ av rubriker och redaktionellt innehåll, samma mängd irriterande reklam och samma look på sajten egentligen. Båda tidningar spammar läsaren till döds med annonser, både på text, display och videoinnehåll. Inte har de läsaren som viktigaste intressent, istället är det aktieägare och annonsörer som är viktigast. 

En till intressant likhet är att båda sajterna verkar var en vidareslussningsportal för respektive sajts mediokra webföretag. I för sig är det orättvist att kalla Blocket, som tillhör Schibsted, för medioker. Det är en av Sveriges största sajter, men inte tycker jag Blocket är särskillt bra. Sedan har vi Lendo som är en jämförelsesajt för lån, även dom tillhör samma grupp som Aftonbladet, d v s Schibsted. Expressen har några liknande men ännu sämre tillhörande webföretag som finns inom Bonniergruppen. Framkrystade "startups" av stora gamla organisationer, när har det funkat senast? :-D

Nåväl, i mina ögon är Aftonbladet kass och Expressen är minst lika dålig. Varför envisas svenskarna att besöka dessa sajter frenetiskt, varje dag, år in och år ut? Jag skulle säga i brist på alternativ. Jag brukar testa DN och SvD också när jag vill läsa lite mer seriösa rubriker, men egentligen är det samma skitsajter. Alldeles för mycket annonser där med, måste det vara så mycket annonser? Kan man inte skapa en onlinetidning som tjänar pengar på andra sätt? Någon gång är jag övertygad om att bättre kommer komma, det är ingen som har utmanat de traditionella tidningarna ordentligt ännu. 

Dock ska man säga att Aftonbladet i alla fall har lyckats skapa en dialog tack vare Facebooks plugin med kommentarer. Många gånger är det mer intressant att läsa dessa kommentarer än något annat i tidningen. Men tyvärr kan man endast kommenterar på vissa artiklar i tidningen.

Finns det bättre? Javisst, för tabloider är det bara att kolla på brittiska Daily Mail Online som har vuxit och blivit störst i världen tack vare ett snyggt annonsfritt format. Även amerikanska Huffington Post är en snygg tidning som känns modern och är modern, Huffington Post föddes ju på nätet. 

Än så länge får vi dras med Aftonbladet, Expressen, DN och SvD i Sverige. Gamla traditionella tidningar med stora annonser, men som numera finns i en liten mer modern tappning. En dag kommer det vassa mindre utmanare som med en helt annorlunda modell skapar en mycket bättre tidning. Dessa utmanare har inte fötts ännu, men de kommer, de kommer. Jag är övertygad om att läsarna vill ha bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar