söndag 25 maj 2014

Den bästa betallösningen för e-handel? - Betallösningar

Igår skrev jag ner mina tankar när det gäller e-handelslösningar och hur du ska välja den som passar dig bäst, nu tänkte jag göra detsamma när det gäller betallösningar för e-handel. Tidigare har jag behandlat ämnet, men nu har jag mer erfarenhet av användandet av olika lösningar så jag vill skriva av mig igen. Denna gång med ännu högre kvalitet.

Jag jobbar själv inom e-handel som beslutsfattare och är också webprogrammerare.

Ingående variabler när du väljer betallösning

Oj, den undertiteln lät lite som något min gamla matteprofessor på ingenjörsprogammet skulle ha pratat om, men jag kom inte på något som bättre beskriver det som följer. Det vill säga, hur ser din nuvarande situation ut gällande din sajt, och vad har ni för teknisk kompetens inom er organisation?

Du måste ha klart för dig vilka krav på användarvänlighet och konverteringsoptimering som ställs för din webshop. Du måste också ha klart för dig hur redo din webshop är för att integrera en betallösning. I de flesta fall krävs det lite webprogrammering för att integrera din betallösning, i alla fall när det gäller utseende och layout i kassan. 

Men det finns betallösningar som redan har klara integrationer till flera olika e-handelslösningar som bara är att installera, där en "one-click-installer" gör det busenkelt att komma igång med betalningar. Men återigen, jag vill reservera mig för hur kassasidan kommer se ut, troligen krävs det en del modifieringar för att få kassan att se ut som du vill, speciellt om du väljer att installera flera betalningslösningar jämte varandra. Väljer du flera betallösningar behöver du naturligtvis fler utvecklingstimmar och kostnaden för implementationen går upp.

Ecosystemet av betallösningar

Det finns en flora av betallösningar därute och det kan vara svårt att överblicka vilka som är mest populära och vilka som är bäst. När det gällde e-handelslösningar ville jag inte välja en vinnare som bäst eftersom jag skrev att det beror på organisationen som köper in. D v s ett stort företag, en liten teknisk startup eller en "hobbybutik". Men inom betallösningar för e-handel tycker jag ändå att vissa är sämre och vissa är bättre. En betallösning och den integration som krävs med betalföretaget är en teknisk lösning, när det gäller tekniska lösningar finns det definitivt bättre och sämre. 

Exempelvis, tror du att en storbank är bra på tekniska lösningar? Nej, jag trodde väl inte det. Tror du ett renodlat teknikföretag är bra på tekniska lösningar? Jo, med större sannolikhet i alla fall. Jag tycker det är en viktigt aspekt eftersom det inte bara har att göra med själva integrationen men också hur lättanvänd betallösningen är för dina köpare och du själv som administratör.

Funderar du på betallösningen från din bank?

De flesta storbanker erbjuder numera olika typer av betallösningar, speciellt i samband med att du använder dem som din bank. De har vanligtvis kort, banköveringar och faktura som lösningar numera. Det vill säga ganska heltäckande, men jag skyr dem som pesten eftersom banker är riktigt dåliga på teknik och användbarhet. Att de är dåliga på teknik vet vi alla som använder internetbanker etc. Jag vill återigen klargöra varför jag går så hårt åt bankerna när det gäller teknik, men allt ifrån installation, användande och flexibilitet blir jobbigt och kostsamt om inte den bakomliggande tekniklösningen är flexibel och full av kvalitet. Och det finns inte en bank i Sverige som prioriterar och förstår teknik i toppen på hierarkin, och som du vet börjar allt gott och allt ont i företag på toppen. Att använda en banklösning kan bli både kostsamt och jobbigt.

Betallösning från andra finansbolag?

Vissa banker samarbetar dessutom väldigt nära vissa finansföretag som har tagit steget in på betallösningar för e-handel. Ett exempel är Svea med SveaWebPay, Svea äger också också Payson. Svea är inget teknikföretag i grunden så deras lösningar är heller inget jag vill ta i med tång ens, istället har de traditionellt pysslat med factoring och fakturaservice. Svea har dock tagit marknadsandelar de sista åren tack vare sina banksamarbeten och det är många som använder dem. Kanske är det något bättre än bankerna dock.

Fundera på om priset är viktigast

En bank kanske kan ge dig väldigt bra priser på din betallösning, ibland bättre än teknikföretagen kan ge. Vanligtvis kan de göra det eftersom andra delar av bankens tjänster då subventionerar betallösningen. Är pris absolut viktigast för dig så kanske bankerna vinner, men du måste också tänka på om bankens betallösning konverterar väl, dvs är lätta att betala via och erbjuder rätt betalsätt. Som e-handlare är jag väldigt medveten om hur många kunder som aldrig slutför köp när de väl kommit i kassan. Ibland beror det på fraktavgifter, att de bara kollar in kassan, men ibland beror det också på att det är för svårt att betala eller betallösningen inte ser professionell ut.

Om du väljer en sämre betallösning kan det vara så att du får mycket mindre intäkter och då kan man känna sig ganska korkad om man varit dumsnål och valt den billigaste betallösningen. Inom e-handel är betallösningar något jag tycker man ska lägga pengar på, detta måste vara din starkaste länk. Se till att minimera antal köp du tappar för att kunden inte gillar din betallösning, välj en eller flera bra lösningar.

Teknikföretagen fokuserar på olika betallösningar endast

Om man fokuserar på något så brukar man bli bättre på det, á la "Practise makes perfect!". Teknikföretagen försöker ständigt skapa bättre tekniklösningar. Jag rekommenderar varmt att du väljer en eller flera lösningar från teknikföretag. Men innan vi går igenom dessa företag så måste vi gå igenom vilka olika betalsätt som finns snabbt. Här följer de:

  • Faktura - I Sverige är faktura mest populära betalsättet inom e-handel, Klarna är ansvarig för den utvecklingen, på gott och ont som vi sett i medierna på sistone.
  • Kort - Du kan inte ha en e-handel som inte kan acceptera kort. Kunder förväntar sig att kunna betala med VISA eller Mastercard. Viktigt med kort är att veta att du i många fall behöver teckna separata kortinlösenavtal med banker för att också kunna dra pengar från kort. Samtliga storbanker erbjuder kortinlösen.
  • Direktöverföring - Direkt överföring från bankkonto till bankkonto blir allt mer populärt, företag som Trustly verkar leda utvecklingen. Viktigt att veta här är att det vara nödvändigt att teckna avtal med samtliga storbanker separat om direktöverföring. Är osäker om direktöverföringar funkar väl för kunder som har en mindre bank.
  • Konto - Vissa betalföretag erbjuder dig att köpa på kredit, som ett slags kreditkort online. Vanligtvis förknippat med fakturabetalningar.
  • Nätplånbok - Du förvarar pengar på ditt användarkonto hos ett betalföretag, skiljt från ditt bankkonto. Världkända är PayPal inom detta.


Vilka betalleverantörer har då bäst betallösning


Klarna - Marknadsledare på nätbetalningar i Norden

Det går inte att prata om betallösningar i Sverige utan att nämna Klarna. Klarna beter sig lite som en buffel mot både slutkunder och ehandlare. Men de var först med fakturabetalningar i Sverige och de har hunnit jobba på sina teknik i många år nu, den är bra både för slutkund och ehandlare. När en kund betalar via Klarna Faktura så köper Klarna den fakturan och du som ehandlare får garanterat betalt. Riktigt bra lösning för alla som säljer till konsumenter. Länge var de ensamma om detta, men Svea, Payson och flera av bankerna har nu egna fakturalösningar. Det händer att Klarna nekar fakturaköp, även för köp till folkbokföringsadresser. Det är viktigt för dig som ehandlare att känna till eftersom om du bara har en fakturalösning så kommer många kunder inte kunna köpa. Det bästa för ehandlare vore ju om Klarna accepterade 100% av de som försöker köpa, som inte heller är bedragare.

Dessutom har Klarna på senare år lanserat Klarna Checkout som möjliggör betalning för alla betalsätt du behöver. Klarna Checkout är lätt att använda, har branschledande konverteringsgrad och lätt att integrera i din webshop, de har en serie färdigbyggda plugin för olika ehandelslösningar så att du kan komma igång snabbt. Kanske den starkaste tekniska lösningen i Sverige. Men Klarna Checkout är ganska dyrt, men förmodligen ett bra köp oavsett. Dock, även om du använder Klarna Checkout så rekommenderar jag att du har ett alternativt betalsätt för kortbetalningar eftersom Klarna på sistone har hamnat i blåsväder i media och kanske inte längre förknippas med förtroende bland alla dina potentiella köpare.

Dibs - Har länge erbjudit kortlösningar

Dibs är ett teknikföretag som länge erbjudit kortbetalningar. Som användare av deras tjänster tycker jag de är skapliga när det gäller teknik. Men inte mer än så. Dock är de definitivt bättre än bankerna. Traditionellt har de framförallt levererat tekniska lösningar för kortbetalningar, men nu på sistone erbjuder även de faktura och direktöverföringar. Men återigen tror jag du behöver separata avtal för det med andra finansiella företag och banker. Dibs jobbar endast med teknik, och hanterar inte pengar själva som jag fattar det. Det är en viktig skillnad mot Klarna. 

Jag skulle karakterisera Dibs som ett helt ok val för dina nätbetalningar, ett säkert kort. Men jag får inte känslan av att de leder utvecklingen.

PayPal - Världens största nätverk för nätbetalningar

PayPal var först och blev störst i världen när det gäller betalningar. Det är speciellt kända för sin nätplånbokslösning, tyvärr använder endast en mindre andel svenskar PayPals nätplånbok. Men via PayPal kan du kan ta kort från nästan alla världens länder. Så vill du jobba med ett betalföretag som kan ta emot betalningar internationellt och du vill göra det enkelt så är PayPal riktigt bra. Du ska dock veta att de är dyra, speciellt när det gäller betalningar i andra valutor. Och eftersom deras tekniska lösningar är så stora, d v s massor av olika varianter, kan det ibland vara svårt att överblicka vad du kan göra och vad som är enkelt att göra. 

De har lite olika varianter av sina betalningslösningar, många tror att man måste vara PayPal-användare för att kunna betala med PayPal. Men deras betallösning PayPal Express Checkout gör det möjligt att acceptera kort från vem som helst, så du kan ta emot betalningar från vem som helst. En fördel med PayPal är också at du inte behöver kontakta en säljare innan du integrerar med din webshop, det är bara att skapa ett konto och sedan "tuta och köra" med integreringen.

Trustly - Experter på direktöverföringar

En uppstickare som jag såg på Nordic Ecommerce Summit 2014. De satsar helhjärtat på direktöverföringar från bankkonto till bankkonto. De kan erbjuda direktöverföringar genom ett endast avtal, d v s du behöver inte teckna avtal med alla bankerna separat. De säger också att de är de enda som anpassat sina tjänst för mobil, surfplatta och desktop inom direktbetalningar. Men jag vet faktiskt inte hur de skiljer sig från Klarna i det hänseendet eftersom Klarna Checkout har en mobil vy också. Men jag kan tänka mig att Trustly är mycket mycket billigare än Klarna Checkout. Jag har dock ingen erfarenhet av Trustly.

Billogram - Experter på fakturering

För många e-handlare är fakturaköp, där fakturaföretaget tar risken, så naturligt som att dricka vatten. Men har vi tänkt rätt då? Måste vi vid varje transaktion betala 2-3% till fakturaföretaget i utbyte mot att garanterat få betalt. Tänk om dina kunder för det mesta är återkommande kunder som du känner, eller kunder som du vet kommer betala av olika anledningar. Känns det då rimligt att fakturaföretaget vid varje transaktion får sina procent? 

Det tycker inte Billogram, de är experter på fakturahantering där du själv tar risken på om kunden betalar eller inte betalar. De har ett riktigt bra integration och en användarvänlig tjänst. Överlag en riktigt bra teknisk lösning. Med Billogram kan du skicka fakturor för 10kr oavsett belopp och du kan styra och modifiera dina fakturor precis som du vill. Enda problemet idag är att det inte i stor grad går att utforma fakturan som du vill. 

iZettle - Kortbetalningar enkelt via mobilen

Egentligen kanske inte iZettle passar in i den här listan för e-handelslösningar. Men de är fortfarande intressanta eftersom de satsar på kortbetalningar i fysisk butik och teknik, de försöker erbjuda ett bättre tekniskt alternativ än bankerna. Som jag fattat det är iZettle bättre och flexiblare än bankerna, vet ej om de är billigare. Vissa banker kan ge väldigt bra priser till stora kunder.

Slutkläm

Det var allt för denna gången. Hoppas du fått lite kött på benen vad du ska välja för lösning. Det finns säkert några andra lösningar som borde nämnas, men jag tror ovanstående betallösningar täcker största delen av marknaden. Kanske kommer en uppdaterad version av artikeln i framtiden. Vid frågor, kontakta mig gärna.

10 kommentarer:

  1. Surfade runt på Google efter betallösningar och gled in på din artikel. Väldigt bra skrivet, tack!
    /Eddie

    SvaraRadera
  2. Tackar för råden! Paypal får det bli...

    SvaraRadera
  3. Kan rekommendera Stripe som kom till Sverige under 2014. /AIB*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset! Funderade på dibs.se men eftersom de är så slöa så började jag titta på alternativ. Hoppas stripe levererar :)

      Radera
    2. Hej, hur funkar Stripe? De verkar vara relativt billiga om man jämför. Hur är de att implementera.

      Radera
    3. Har inte använt Stripe personligen, men har läst/hört att de inte stödjer säkerhetslösningarna från Mastercard och VISA som vanligen används i Sverige (SecureCode och Verified by Visa). Men det är bara vad jag hört, har ingen egen erfarenhet. Värt att kolla upp dock. Utvecklingsmässigt har jag hört att Stripe ska ha bästa APIet av kortlösningarna.

      Radera
    4. Ja det verkar ett snyggt API. Rörande 3D secure så stämmer det att de inte stödjer detta. Men de är ju dessutom både Merchant Account och Gateway så var finns den extra risken? Kan ett svenskt kreditkort hindras använda en betalning som hanteras av Stripe?

      Radera
    5. Om man inte har 3Dsecure eller motsvarande så kan man drabbas av bedrägeriköp, dvs köp med stulna kort. Det händer är Min erfarenhet. Med 3Dsecure elimineras bedrägeririsken i princip är Min erfarenhet. Om man som butik däremot släpper igenom köp utan 3Dsecure (eller motsvarande) med kort så tar man i praktiken risken att köpet är gjort med ett stulet kort, om det händer så kommer kortföretaget dra tillbaka pengarna från butiken direkt om kortägaren bestrider ett köp. På fråga två är jag faktiskt osäker, men jag tror att svaret är ja.

      Radera
  4. Hur är det med Skrill? Samma som PayPay eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har endast hört namnet. Tror inte de är stora i Sverige. Det är en onlineplånbok vad jag förstår.

      Radera