fredag 22 maj 2015

Hur skiljer sig fraktbolagen? Hitta bästa fraktavtalet

Inom e-handel är en viktig byggsten frakten och därför tycker jag det är viktigt att skriva om frakten och de fraktbolag som finns. Vid det här laget har jag sett hur många av de stora fraktbolagen fungerar och även om de på ytan kan likna varandra så finns det vissa skillnader.

Fraktbranschen

Branschen i sig är intressant för den genomgår en förändring. Ett större paketskickande med e-handeln och kraftigt minskade brevvolymer förändrar läget för de stora. Posten (eller numera PostNord) har alltid haft sin styrka i brevskickande även om Posten Logistik också har hjälpt till med pakettransporter. Nu går dock brevskickandet snabbt ner. I kontrast har paketskickande länge varit begränsat till företagen som skulle skicka olika typer av försändelser, nu växer paketskickandet snabbt även mellan konsumenter.

Utgångspunkten är ett antal stora europeiska företag som antingen är statsägda eller har varit statsägda, samt några mer flexibla amerikanska aktörer som dock är gigantiska i USA. Just denna utgångspunkt har i stort förblivit, det har inte skett någon egentlig innovation hos fraktbolagen under de sista åren, istället kontinuerliga förbättringar som är så vanligt bland stora företag.

Men det finns ett par amerikanska företag som kan vända hela branschen på sin ända med innovation, då framförallt Uber. Uber är verksamt inom persontransporter men har tydligen också satt siktet på fraktbranschen. 

Hursomhelst, i Sverige dominerar PostNord och DHL marknaden för paket skulle jag säga. PostNord (fd Posten) har ett mer heltäckande nationellt nät, förförallt för brev, medan DHL kanske har en större styrka inom pakettransport. Andra viktiga fraktbolag är Bring, UPS, FedEx och TNT. Om du behöver köpa emballage så kolla här.

PostNord

PostNord har ett rikstäckande nät för brevskickande, såklart eftersom bolaget är ägt av Sverige och Danmark. Numera går det att skicka rätt stora försändelser som brev och det är inte sällan som det är just billigast och bäst att skicka ett stort brev. Det går att skicka upp till 2 kg exempelvis och kuvert som är A3 stora. Nackdelen är att ett brev inte är spårbart vilket gör att du till exempel inte får samma skydd av betalföretagen som e-handlare.

PostNord har också en serie andra lösningar som Skicka Enkelt, en spårbar pakettjänst för nationella försändelser samt Rek-brev som är spårbara och bra för att skicka spårbart i utlandet för mindre försändelser. PostNord är också enklare att köpa tjänster från (som konsument) än de flesta andra fraktbolagen, då för mindre försändelser. När det gäller större försändelser eller paket ser PostNord riktigt dyra ut. Många e-handlare använder PostNords Varubrev som inte är spårbara men kostnadseffektiva. De har såklart företagspaket och paket till utlämningsställe också. PostNords företagspaket fungerar annorlunda, de verkar skicka paket till ombud om första leveransen inte kan göras.

PostNord satsar också som alla andra fraktföretag på paketförsändelser och fraktavtal av olika slag speciellt framtaget för e-handel. De ligger väl ok till i pris, jag tror inte det skiljer sig mycket mot de andra. När det gäller tjänstens kvalitet ligger de på samma dåliga nivå som DHL, dvs man känner sig inte direkt omhuldad som kund. Att slåss mot DHL eller PostNord i kundärenden eller reklamationer är som att slåss mot trögrörliga väderkvarnar. Man får leva med dem just nu, köper man tjänster från dem vet man att det kommer bli problem då och då.

DHL

Börsnoterat i Tyskland tror jag, bolaget är en del av Deutsche Post, eller så är det tvärtom. Hursomhelst är bolaget ett av de största fraktbolagen i världen. De har nästan eller lika stort nät av paketombud som PostNord och jag upplever att de finns tillgängliga på de flesta platser i Sverige. 

DHL har varit i blåsväder i sociala medier och andra medier då deras transportarbetare dokumenterat hanterar försändelser mycket vårdslöst. Jag använder DHL väldigt mycket i mitt jobb och jag vet att det är en del som blir fel, de är dock varken bättre eller sämre än PostNord. Jag tror att en viktigt felkälla hos DHL är att de inte har egna chaufförer och bilar om jag förstått det rätt. Istället anlitar de underåkerier vad jag förstått. Åkarna i dessa underleverantörer får bestämma sina rutter själva och de får betalt för varje upphämtning och avlämning, som någon slags provision, så jag kan tycka att DHLs åkare är mycket nyckfulla. Man vet aldrig med DHL. DHLs åkare är självintresserade mest och det känns inte som de representerar DHL. DHL driver sedan om jag förstått det rätt en serie logistik och omlastningscenter som bygger upp deras nät. Jag vet inte hur PostNord gör, om de har egna åkare och egna bilar eller som de hyr in som DHL gör.

DHL har en stor mängd olika tjänster och de satsar hårt på all slags e-handel. Som fraktpartner är de ok och jag tycker de har skapliga fraktavtal mot slutkund. De har både leverans till utlämningsställen och hemleverans till konsument. Naturligtvis har de också företagspaket. Dock verkar bolaget, liksom de andra fraktbolagen, riktigt spretiga och det är väldigt svårt att hitta rätt eller jämföra detta fraktbolag mot andra.

UPS

UPS har inga utlämningsställen men jag skulle säga att de är klart mest kommersiella (och bra) av de stora fraktbolagen. De fungerar klart bäst av alla inom inom företagspaket, dvs dörr-till-dörr under kontorstid, och är i min mening mycket pålitliga. 

De skiljer sig lite mot DHL och PostNord i att de egentligen inte används av många e-handlare, de har ju ingen B2C (business-to-consumer) tjänst. UPS föredrar att hämta och lämna enskilda paket, istället för att fylla en hel lastbil med paket på ett lager och distribuera ut runt om i Sverige. 

UPS kommer och hämtar paket och små till mellanstora försändelser när man ber om det, och de kan vara mycket snabba. Det har hänt att jag bokat UPS för snarast möjlig upphämtning så har det knackat på dörren 3 minuter senare och de har varit där och hämtat. Eftersom de inte har utlämningsställen så får man vänta till nästa leveransförsök om man bommar leveransen. Men rent generellt tycker jag varken upphämtningar eller leveranser är problematiska med UPS om man finns på plats. Kvaliteten är mycket högre än hos DHLs och PostNords chaufförer.

Med både DHL och UPS finns det goda möjligheter att skicka paket inom Europa och till andra länder. PostNord kan det nog vara lite svårare med.

TNT / FedEx

Jag skriver TNT slash FedEx för att ameriskanska FedEx just har kommit överens om att köpa TNT som är ett holländskt fraktbolag. De skiljer sig mycket dessa bolag men kombinationen verkar smart. De blir en ny trovärdig partner för fraktavtal inom Sverige och i världen. FedEx är inte särskilt synliga i Sverige, mest paketleveranser till och från utlandet skulle jag säga. TNT är lite samma osynliga, TNT fokuserar också lite mer på tunga transporter, dvs pallar, styckegods och så vidare. TNT kör ofta runt i stora lastbilar anpassade för stort gods medan UPS och DHL har mindre bilar som cirklar runt med paketförsändelser.

Jag tror kombinationen av TNT och FedEx kan bli intressant eftersom de är bra på olika saker. Förhoppningsvis sätter de lite press på PostNord och DHL att förbättra sig. 

Bring

Ägt av norska staten vad jag förstår, de kom in i Sverige genom att köpa dåvarande CityMail. Så liksom PostNord (Posten) så har de ett nät för brevleveranser, främst kommersiell post då (reklam). Men de är också aktiva inom större gods på pall får jag intrycket av, till exempel möbler. Här kan du läsa mer om möbeltransport förresten. 

Bring förefaller inte ha ett stort nätverk av utlämningsställen, eller om de har det så har det inte gått så bra. De försöker bygga sin närvaro men jag ser användningen av Bring inom e-handel som ganska begränsad.

Schenker

De har ett nät av utlämningsställen och det går att köpa paketförsändelser av dem som privatperson. Men jag tycker de håller en ganska låg profil inom e-handel. Förutom PostNord verkar de vara de enda som erbjuder paketfrakter C2C, dvs från utlämningsställe-till-utlämningsställe.

Återförsäljare

En sak är ganska tydlig och det är att dessa stora fraktbolag är vansinnigt dåliga på att sälja sina tjänster. Att gå in på deras hemsidor är som att be om att bli förvirrad och stressad. Det är omöjligt att hitta på deras hemsidor som oftast är ett virrvarr av tjänster och sidor för olika länder. Det gör det nästan omöjligt att köpa deras tjänster direkt på nätet, PostNord är väl egentligen enda undantaget, som konsument är det ganska lätt att köpa en pakettjänst. DHLs hemsida är hemsk även om jag får känslan av att det kan gå att köpa paket som konsument eller näringsidkare där. Men känslan jag också fått är att du får vanvettigt dåliga fraktavtal som liten e-handlare om du går och pratar med någon av de stora bolagen. De stora fraktbolagen vill bara skriva stora fraktavtal. Små undanbedes. 

Därför har det växt fram en flora av mindre återförsäljare av frakttjänster som försöker förklara och hitta bäst fraktavtal för olika typer av frakter, och samla ihop efterfrågan för de stora fraktbolagen. FraktJakt har varit bäst hitills på att sälja frakter direkt på nätet och Fraktus tycker jag varit ganska duktiga på att kombinera en massa olika fraktavtal för olika typer av försändelser på en och samma tjänst. Dvs det är väldigt praktiskt att använda Fraktus om du vill köpa mängder av olika slags frakttjänster. Så FraktJakt är helt ok att använda som konsument och Fraktus är helt ok att använda som företag. Dock är det väldigt svårt att jämföra priser inom frakter så det är svårt att se om man får bra fraktavtal. Sedan finns det andra företag som Pluslicens som säljer frakter för DHL exempelvis. 

Det finns också hel serie med andra uppstickare inom återförsäljning av frakttjänster. De stora fraktbolagens distribution, klarhet och marknadsföring av sina tjänster är så pass dålig så dessa återförsäljare behövs för att navigera denna djungel av fraktavtal och fraktbolag. Om man jämför med flygbranschen så har den kommit otroligt mycket längre eftersom det finns många hemsidor där det är ytterst enkelt att köpa flygbiljetter på och jämföra priser.

Här kan du läsa en artikel om fri frakt som jag skrivit om det intresserar. 

5 kommentarer:

  1. Tack. Mycket värdefull information.

    SvaraRadera
  2. Visst är det Pluskontot du menar när du skriver Pluslicens?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har naturligtvis helt rätt!

      Radera
  3. Schenker har ju en deal med Tradera. http://kampanjer.tradera.com/frakt/schenker/index.aspx?utm_nooverride=1

    SvaraRadera
  4. Hej
    Bring har idag ett stort nätverk av ombud och utlämningställen i hela Norden. De erbjuder också leverans via paketautomater och hemleveranser av både paket och möbler till mottagarens dörr.
    Mvh
    Rickard

    SvaraRadera