lördag 28 maj 2016

Elbilar: Kostnaden att ladda full? Vad är räckvidden?

En fråga som kom upp på senaste styrelsemötet i min samfällighetsförening då några husägare hade börjat ladda sina nya elbilar i eluttagen vid parkeringsplatserna utan att fråga, de är ju normalt sett till för motorvärmare, men det finns väl egentligen inga regler kring vad elektricitet får användas till. I vår samfällighet finns det tydligen också en effektbegränsning som varje uttag kan ta ut från sina platser varje dygn. Hursomhelst folk blev ju arga för att man utan att räkna inser att kostnaden är högre än den skulle varit för en motorvärmare. Men vad kostar det egentligen?

Jag kände att jag ville ta reda på detta för några olika typer av elbilar eller hybrider. Jag utgår då från att man laddar batteriet från tomt till fullt. Det första man måste göra är ta reda på vad priset på elektricitet är. Så jag gick in på elskling.se och tog snabbt reda på att marknadspriset just nu ligger kring 60öre/kwh. När vi känner till detta ska de ju bara vara att multiplicera denna siffra med batterikapacitet i den bil som vi vill granska.

Jag är intresserad av Tesla så jag börjar med dem:

Tesla Model S - 60 eller 85 kwh batteri

Kostnaden blir 36kr (60 kwh) samt 51kr (85kwh). Det är ju också väl värt att veta vad det skulle kosta per mil för att kunna göra en jämförelse mot bilar med förbränningsmotorer. Dessa batterier ger enligt uppgift tydligen räckvidd i normalkörning på 230 miles (370 km eller 37 mil) samt 270 miles (434 km eller 43 mil). Tar vi till exempel då siffrorna för det stora batteriet så blir det 51 kr dividerat med 43 mil, vilket ger 1.2 kr per mil.

Tesla Model S
Tesla Model S


Jämför vid det mot min VW Passat TDI (som måste fixas pga utsläppsskandalen med VW som du säkert läst om) så drar den 0.46 liter per mil i landsvägskörning, och nu var senast dieselpriset 13 kr per liter. Det ger en kostnad på knappt 6 kr per mil. Så det verkar som min VW Passat kostar cirka 600% mer för drivmedel per mil en Tesla Model S. Holy moly, det var mer än jag trodde!!!

BMW i3 - Nytt 33 kwh batteri

Ett nytt batteri på 33 kwh ger 114 miles (184 km eller 18 mil) räckvidd. Det ger med samma elkostnad som ovan 20kr per fullladdning eller 1.1 kr per mil. Dvs ungefär lika mycket som Tesla Model S.

BMW i3
BMW i3

Nissan Leaf - 24 kwh

Här hittar jag lite info om att batteriet i originalutförande ger 24 kwh och 80 miles (129 km eller 13 mil). Det ger laddkostnad på 14kr och priset per mil blir då 1.1kr i likhet med BMW i3 och Tesla.

Nissan Leaf
Nissan Leaf

Chevrolet Bolt - 60 kwh

Den här bilen kommer ha ett batteri på 60 kwh som ger en räckvidd på 208 miles (334 km eller 33 mil). En fulladdning kostar 36kr och 1,09 kr per mil. Det är lite lägre per mil än de ovan. Den här bilden har främst blivit känd som en utmanare i samma klass som Tesla Model 3. 

Chevrolet Bolt
Chevrolet Bolt

Tesla Model 3

Här är elbilen som fått så enormt mycket press 1-2 år innan produktionen börjar. Den har fått 400,000 förhandsbokningar. Makalös efterfrågan vad det verkar. Tydligen för att priset skall vara mer humant än Model S som bara rika har råd med. Den här skall medelklassen tydligen kunna ha råd med. 

Den skall tydligen ha upp till 60 kwh i batterikapacitet och klara en räckvidd på 215 miles (eller 347 km eller 35 mil). Det ger pris per fulladdning på 36 kr och kostnad per mil på 1,02 kr. Det är lägst hittills av dessa elbilar som det skrivs mest om. 

Tesla Model 3
Tesla Model 3

Japp, det var det. Nu har vi rett ut vad det egentligen kostar att köra och ladda en elbil. För att besvara min egen undran vad det egentligen kommer kosta vår samfällighetsförening så beror det såklart på hur mycket man kör. Men om det är i snitt 5 mil per dag så kostar det ungefär 5 kr om dagen eller 150 kr i månaden. 

Läs också gärna mina inlägg om Tesla samt hemmabatterier.

1 kommentar:

  1. 60 öre per kWh är knappast korrekt.
    En kostnad på 130 öre/kWh är mer korrekt eftersom skatter och nätavgifter tillkommer. Nätavgifterna har dessutom som bekant ökat kraftigt den sista tiden. Min egen kostnad var för sep 2017 103,7 öre/kWh i elkostnad och 54,5 öre/kWh för nätavgifter summa 158 öre/kWh. Till elbilsspekulanter kan man även informera att elbilar drar mycket mer än nya bensin och dieselbilar vid högre hastigheter. Ex en Opel Ampera E drog 3ggr så mycket vid 150km/h som vid 100-110km/h i Teknikens Värld nr 22, 2017 (5kWh/mil mot 1,6-1,7kWh). Sedan tillkommer batteribyte på 100-150tkr efter typ 6-8 år beroende på kör och speciellt laddningssätt (snabbladdning kortar livslängden).

    SvaraRadera