lördag 18 juni 2016

Så blockeras annonser (reklam) på internet + implikationer

Har gått och funderat på det här inlägget en stund för att jag själv skriver en blogg här som jag inte aktiverat annonser på ännu av olika anledningar. Men först: hur blockerar man reklam och annonser på internet?
Använder du inte Google Chrome så är det bara att installera på din dator eller mobil och sedan lägga till och installera appen AdBlock Plus som är världens absolut största annonsblockerare med stor marginal. Du hittar båda dessa program i länkarna i punkten ovan.

Produktivitetsbloggen kan du se lite bilder som visar hur det ser ut efter att en annonsblockerare som AdBlock Plus installerats. Men vad som händer att du mer eller mindre slutar få reklam och annonser på tidningar, bloggar och sajter som besöks på nätet. AdBlock är särskilt effektiv på stora mediasajter som Aftonbladet.se exempelvis. Jag tror även att AdBlock Plus blockerar annonser på Google och Facebook exempelvis. Sedan kan man ställa in undantag om man vill att det ska finnas sajter som ska få visa annonser ändå, till exempel om man tycker att annonserna är väldigt relevanta.

Vad tycker media om annonsblockerare?

Ja, det är ju inte så svårt att räkna ut att de verkligen inte gillar dem. :-) Med tanke på att man som användare läser tidningens innehåll helt gratis och sedan inte ens genererar annonsintäkter för utgivaren (tidning, blogg mfl). 

Det är särskilt negativt för traditionell media som historiskt sett innan internet livnärt sig på prenumerationsintäkter och annonsintäkter i papperstidningar. När papperstidningarna nu ersätts av onlinetidningar så blev det väldigt svårt att få in nya prenumerationer. Då förlitade sig tidningar på annonsintäkter, men nu är alltså annonsintäkterna också under starkt hot. Vad ska tidningarna göra för att framtidssäkra sig?

Här hittar du statistik för 2015 på användandet av annonsblockerare med data från Adobe och PageFair. I Sverige är vi tydligen redan uppe i 25% användning, vilket är högt minst sagt. Särskilt med tanke på att tillväxten på användandet av annonsblockerare är oerhört stark, 30-40% per år! 

Vad är implikationerna av detta för ny och traditionell media?

Det är ju väldigt svårt att säga vad teknikföretagen som Google och Facebook hittar på med annonser inom sök och sociala medier exempelvis, de skulle ju kunna blockera besökare med annonsblockerare. Och det är ju en smula ironiskt att Google både ger ut annonser på sökmotorn och i sitt annonsnäterk, deras främsta intäktskälla med stora marginal, och samtidigt stödjer AdBlock Plus genom Google Chrome. Men för Google kommer användarens önskemål först och det är ju solklart att folket har tröttnat på dålig och störande annonsering inom onlinemedier. Det är därför användandet av annonsblockerare ökar lavinartat.

Google och Facebook kommer dock att driva utvecklingen rent teknologiskt och tidningarna får förhålla sig till spelreglerna som dessa bjässar sätter. Men att användaren kommer först tvekar jag inte på, så smarta tidningar och andra utgivare bör redan nu förvänta sig en fortsatt kraftigt tillväxt av annonsblockerare. Hur media har hanterat det fram till idag varierar, vissa som Forbes blockerar helt besökare med annonsblockerare, andra som Financial Times har hindrar icke-prenumeranter från att läsa helt eller bara delvis (några artiklar per månad). Slutligen har sådana som DN, Expressen och Aftonbladet tillåtit annonsblockerare helt medan SvD använder blockerat annonsutrymme att promota nya prenumerationer. 

Det är säkert så att de flesta tidningar förstår vartåt det barkar, att blockera användare som har annonsblockerare kan snabbt innebära att man förlorar trafik och läsare, något som troligtvis är mycket jobbigt att hantera för många investerare, styrelser och VDar på dessa tidningsutgivare. Att vissa olika tidningarna sedan också experimenterar med framtidssäkrare lösningar är ett tecken på att man försöker hitta rätt i framtiden, en del göra tuffa val som slår fel. En hel del stora internationella tidningar har satsat på att bara tillåta prenumeranter men vad det verkar så är inte heller det lätt gjort, många av dessa tidningar går dåligt som konsekvens. Faktum är att nästan alla tidningar går dåligt och ingen utgivare verkar ha svaret på hur man skall överleva för närvarande. Kanske är det så att tidningar såsom vi ser dem idag inte kommer finnas kvar?

Men vad är då framtiden för tidningar?

Här kan jag endast spekulera, men en anledning till att jag hittills inte slagit på displayannonser på denna blogg är att jag inte tror att displayannonser kommer finnas kvar alls. Särskilt banners. Så Aftonbladet och de andra stora mediahusens primära intäktskälla kommer i min mening helt försvinna, det är vad användarna vill, så blir det. Det kommer teknikföretagen se till.

Men det är också så att användare vill läsa texter, få ny information. Det kostar trots allt pengar för tidningar att författa nyheter (resekostnader, traktamente, projektkostnader mm) om vad som händer i utlandet eller bedriva grävande journalistik inrikes. Dock för mig som skriver denna blogg kostar det mig inget annat än tid. Jag tror att tidningarna framledes kommer få mycket svårt att leva på texter och media som inte kostar annat än lön att producera, där kommer bloggar med obefintliga eller mycket lägre kostnader än tidningarna ta över till stor del.

Även även bloggare och nya utgivare av media vill säkert generera intäkter. Får man intäkter finns också ett incitament att göra mer och bättre. Undertecknat som inte får några intäkter kan ju inte jobba med detta att skriva. Men jag tror det kommer dyka upp lösningar:

Jag tror att prenumerationer och annonsering i stort sett kommer dö ut. Istället tror jag på modellen pay-as-you-go, dvs du betalar per artikel du läser eller video du ser. Svenska Flattr med Pirate Bay grundaren Petter Sunde har ett annat angreppssätt som är intressant, typ som en "honest box", vet ej om detta står sig dock, tror folk är för snikna att läsa utan att betala om möjlighet finns. Problemet med pay-as-you-go är att betalningen måste göras innan websidan laddas och där verkar det inte i dagsläget finnas en bra lösning som täcker hela internet. Det är ju en sak att ha en färdig betallösning och vara inloggad på ett antal stora tidningssajter samtidigt, men små bloggare vill ha betalt också. Och jag tror att floran av medelstora bloggar kommer utvecklas, då räcker inte kortlösningar mm som finns idag. Istället tror jag på det som kallas för machine payable web, läs om det här, en ny slags betallösning för alla utgivare. Det ligger dock lite i framtiden eftersom alla måste acceptera BitCoin. :-) Men deras marknadsplats växer, så detta är bara början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar